اولین نشست خبری همایش ملی فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه در پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.
14 اسفند 1402
اولین نشست خبری همایش ملی فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه در پژوهشکدۀ فرهنگ  و هنر اسلامی برگزار شد.

فرهنگ شهرت تهدید است؛ اما حذف شدنی نیست

در ابتدای این جلسه، سلیمانی دبیر اجرایی همایش ملی فرهنگ شهرت در تحولات هنر، رسانه و جامعه گفت: امروز مهم‌ترین رسانه اجتماعی جدید، سلبریتی‌ها هستند و نمی‌توان به فرهنگ شهرت بی‌تفاوت بود.

وی ادامه داد: این همایش ملی است و  تلاش می‌شود پژوهش‌های چند ساله دانشجویان و پژوهشگران در این عرصه، ارائه شود.

دبیر اجرایی این همایش در ادامه اظهار کرد: اعضای شورای سیاست‌گذار همایش را  محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، عبدالکریم خیامی هیأت علمی دانشگاه امام صادق، سجاد صفار هرندی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، عبدالله بیچرانلو عضو هیأت علمی ارتباطات دانشگاه، مجید سلیمانی ساسانی دبیر اجرایی و احسان شاه قاسمی دبیر علمی این همایش تشکیل می‌دهند.

سلیمانی در ادامه بیان داشت: ارزیابی تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و…. به واسطۀ فرهنگ شهرت در ایران، شکل‌گیری شناخت و معرفت نظام‌مند نسبت به مقولات سلبریتی و هواداری در میان سیاستگذارن رسانه‌ای فرهنگی ایران از اهداف این همایش است.

دبیر اجرای همایش ملی فرهنگ شهرت در تحولات هنر، رسانه و جامعه خاطرنشان کرد: ۳۱ فروردین مهلت ارسال چکیده پژوهش‌ها و مقالات است، ۳۱ مرداد ماه مشروح پژوهش‌ها و مقالات باید ارسال شود و  ۱۵ مهر سال آینده را نیز برای برگزاری اختتامیه همایش در نظر گرفته‌ایم.

تمسخر طرفداران «بی تی اس» در ایران، واقعیت را تغییر نمی‌دهد

در ادامه این برنامه، شاه قاسمی دبیر علمی همایش گفت: چند سالی است که در پژوهشکده و دانشگاه تهران پژوهش‌هایی انجام داده‌ایم. در ده سال گذشته درباره مساله شهرت هشدار دادیم. در واقع فرهنگ شهرت، تهدیدی برای جامعه ما است، اما باید منطقی باشیم و بپذیریم، فرهنگ شهرت حذف‌شدنی نیست. حوادث تلخ سال گذشته، بازتاب پژوهش‌های ما در سالیان قبل بود، هشدارها داده شد، ولی صدای آن به جایی نرسید.

مساله شهرت در ایران جدی است

وی ادامه داد: ما هشدار دادیم و کسی جدی نگرفت چون سلبریتی‌ها را سطحی می‌دیدند، اما سال گذشته شاهد بودیم، نوجوانان خشمگین در گروه‌های چند صد نفره حضور داشتند، نمی‌دانستند چه می‌خواهند و فقط فحاشی می‌کردند و وقت مذاکره هم کسی نبود که آنها قبولش داشته باشند و بشود فرستاد تا با آنها مذاکره کند. علوم‌انسانی باید پیش از وقوع، پیش‌بینی کند و بعد از وقوع باید آن را حل کرد.

شاه قاسمی اظهار داشت: علم قهرمان بازی ندارد و مساله شهرت در ایران جدی است چراکه نوجوان‌ها را درگیر کرده است. می‌توان طرفداران «بی تی اس» را مسخره کرد، اما  این تمسخر این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که در سال‌های اخیر، ایران در سرچ بی تی اس در دنیا اول شده است.

وی در ادامه با معرفی اعضای هیات علمی همایش به محورهای این رویداد پرداخت و گفت: با توجه به نیازهای پژوهش‌ در کشور، محور اول همایش، رسانه‌های جمعی و فرهنگ شهرت است. محور دوم رسانه‌ها و شبکه اجتماعی و فرهنگ شهرت است. باید توجه داشت ایرانیان رفتارهای خاص‌تری در شبکه‌های اجتماعی با توجه به فیلتربودن آن‌ها دارند.

دبیر علمی این همایش ادامه داد: محور سوم، فرهنگ و شهرت است. پژوهشی جالب درباره روحانیون و شهرت انجام شده، در آن بیان شده روحانیون می‌خواستند اینستاگرام را روحانی کنند، اما خودشان اینستاگرامی شدند و حالا تنها فرقشان با بلاگرهای دیگر، لباس روحانیت است. حوزه دیگر هنر و فرهنگ شهرت است؛ اینکه نمایش کار هنری در بستر مجازی مهم‌تر از نفس و خود آن کار و اثر هنری است.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری و حقوق سلبریتی و فرهنگ شهرت، سواد رسانه‌ای و فرهنگ شهرت از دیگر محورهای این همایش است. توجه به این نکته ضروری است هزاران میلیارد بودجه صرف سواد رسانه‌ای شده و نتیجه آن را در زن، زندگی و آزادی دیدیم.

فرهنگ هواداری

شاه‌قاسمی در ادامه توضیح داد: محور گروه‌های جنسیتی و شهرت، دیگر محور همایش است و در آن شرح تفاوت شهرت در دنیای مردان و زنان بسیار اهمیت دارد. محور نهم، فرهنگ هواداری و اینکه هواداری در ایران چه شکلی دارد را شامل می‌شود و موج کره‌ای و هواداران بی تی اس در ایران، دو زیرمجموعه آن است‌. محور دین و شهرت و دین شهرت آخرین محور این همایش محسوب می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: ما در این همایش، پژوهشی که خوب انجام شده باشد را می‌پذیریم و در این رویداد سلایق شخصی خود را اعمال نمی‌کنیم، پس اگر نگاه مثبتی به هواداران بی تی اس دارید و پژوهش انجام می‌دهید، آن را برای ما ارسال کنید.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم کارمان را به صورت حرفه‌ای انجام داده و با حوصله کارها را به سرانجام برسانیم. مشارکت فعال دانشجویان کارشناسی و افرادی که تازه وارد دانشگاه شده‌اند در این همایش، برای ما در اولویت است. درضمن سعی می‌کنیم پژوهشگران فارسی زبان از سراسر دنیا بتوانند در همایش شرکت کنند.

در ‌پایان این برنامه مجید سلیمانی ساسانی گفت: برخی از مقالات برگزیده در همایش، در نشریات علمی پژوهشی چاپ می‌شود و برخی از مقالات در همایش قرائت خواهد شد و محل برگزاری آن نیز به طور مشترک در حوزه هنری و  دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران خواهد بود.