دومین پیش‌نشست همایش ملی فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه
31 اردیبهشت 1403
دومین پیش‌نشست همایش ملی فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه

پیش نشست دوم همایش ملی «فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه» باعنوان «سواد رسانه‌ای و فرهنگ شهرت» از سوی دبیرخانه این همایش و با همراهی انجمن مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات دانشگاه علامه طباطبایی، بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

این نشست با حضور دکتر حسین سرفراز، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)  و دکتر محمدحسن یادگاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

حسین سرفراز: ما امروزه با پدیده‌ای به نام «فرهنگ شهرت» مواجه هستیم که درخصوص آن فعالیت علمی آکادمیک انجام و ادبیات هم در این حوزه تولید می‌شود. آنچه در این خصوص به آن نیاز داریم تعامل و شکل‌گیری همکاری‌های علمی برای دیده‌شدن طرح‌های ‌پژوهشی و تبدیل آن به سیاست‌گذاری فرهنگی‌ست. این نیاز،  ضرورت برگزاری همایش‌های علمی در حوزۀ «فرهنگ شهرت» را به ما یادآوری می‌کند.

«فرهنگ شهرت» ساخته رسانه‌‌هاست، بنابراین ما با یک پدیدۀ رسانه‌ای مواجه هستیم. برای کنترل این مسئله به خودآگاهی مخاطب نیاز داریم. مخاطب امروزی تنها مصرف‌کننده نیست بلکه هم‌زمان تبدیل به تولیدکنندۀ محتوای رسانه‌ای هم شده است.

 

محمدحسن یادگاری: چه شد که امروز ما با پدیدۀ جدیدی از شهرت با نام «سلبریتی» مواجه هستیم؟ در اختیارداشتن رسانه بدون نظارت به شکل‌گیری و تقویت این پدیدۀ اجتماعی کمک زیادی کرده است. تولید محتوا از سوی سلبریتی‌ها سبک زندگی مخاطب این پدیده را متأثر از خود می‌کند و به مرور به نابودی می‌کشاند و او را به یک کالای قابل معامله تبدیل می‌کند. یکی از مسائل مهم در زیست اینستاگرام «شهرت» است، «فرهنگ شهرت» به مرور در رسانه‌ها شکل گرفته است و امروزه تبدیل به یک امر روزمره شده است. قدرت‌گرفتن واژه «سلبریتی» متاثر از گسترش شبکه‌های اجتماعی‌ست و رهاشدگی جهان این پدیده بر منفی بودن واژه «سلبریتی» کمک می‌کند.